Življenje je bilo v preteklosti manj zapleteno. Tradicija, izročila in oblast dana od »zgoraj« so pomenile manj dilem pri odločanju o lastnem življenjskem stilu. Sin od zdravnika je bil zdravnik, ker je bil enako že njegov dedek in pradedek. Tekom časa so se vezi, ki so posameznika usmerjale v točno določeno smer, zrahljaje –  zadihali smo svobodneje, a v bolj zapletenem svetu. Dandanes obstaja veliko možnosti za strukturiranje lastnega življenja in identitete, a ta svoboda je prinesla tudi svojo ceno. Raziskave kažejo, da se posameznik težje odloča, če se mora odločati med velikim številom možnosti. Preveliko število izbir hromi in v posameznika polaga seme dvoma – a sem se pravilno odločil? Oblikovanje identitete in iskanje lastnega mesta v svetu je tako postal projekt, za nekatere tudi vseživljenjski.

Do drobljenja ozemlja je prišlo tudi na glasbenem področju. Ali to pomeni, da so ljudje zadnjih nekaj desetletij bolj kreativni? Verjetno ne, bolj gre za interakcijo človekove kreativnosti in razvoja tehnologije oziroma njene dostopnosti – ter seveda vpliva svetovne mreže, ki omogoča hitro porazdeljevanje novih impulzov. Svet glasbenih zvrsti je postal skorajda že nepregleden, saj verjetno ni dneva, ko se v kakšen predmestju, getu ali bogati četrti ne rodi kaj novega. »Predalčkanje« je le poskus imeti nadzor nad to zvočno zmešnjavo, a če pogledamo npr. seznam elektronskih zvrsti, ki jih beleži wikipedia, je tudi smiselnost tega početja vprašljiva. Tudi »predalčki« izgubijo smisel, če jih je preveč. Še tako dobra klasifikacija pa se podre, ko se uho sooči s tresljaji, ki presegajo okvirje že znanega.

Glimmer, novi album poljskega skladatelja Michala Jacaszeka, je en takšen primer. Sam avtor glede pojmovanja ne komplicira preveč – za njega je izraz »elektroakustično« dovolj dober, a dajmo tole vseeno malce razširiti. Na albumu so spojeni inštrumenti (klarinet, godala, čembalo) z umetno generiranimi zvoki, npr. s pokanjem in šumenjem. Med poslušanjem je težko ločiti oba svetova, oba pramena sta namreč skrbno spletena v kito, v enoten in celovit tok, tako da je težko reči, ali poslušamo klasično glasbo z elektronskimi polnili ali elektronsko glasbo, v kateri vznikajo glasbila. Glimmer je prebogat za ambient; glasba je večbarvna ter v nenehnem gibanju, mešanju in prevračanju – za drone pa preveč raznovrstna, čeprav ima celoten tok nekakšno podobno kvaliteto, vsaj v smislu osredotočenega potovanja proti določenemu cilju. Album je melodičen, a tudi učinkovit v svojem posredovanju vzdušja; kot celota se nagiba bolj v komorni in introspektivni kotiček. Jacaszek stavi na moč zadržanosti, skorajda že sramežljivosti zvokov. Pred poslušalcem se odvija glasba, ki ne stavi na velike geste in pompozne nastope, ampak bolj na rahločutnost in zamegljenost, ki spominja na impresionistične slikarije. Predstavljajte si orkester, ki v meglenem jutru, sredi polja, med gostimi meglicami, počasi gode, zelo počasi gode.

Jacaszek je z albumom Glimmer ustvaril poseben glasbeni svet, ki po eni strani zveni staromodno, zaradi čembala npr. baročno, a po drugi strani moderno in s tistim specifičnim svežim prebliskom. Zapisi rišejo melanholične pokrajine, ki se pred poslušalcem pomikajo po skrivnostnih enačbah višjega reda, mogoče celo po takšnih, ki so nastale izven človeka. Glimmer namreč zveni kot čudovita igra narave, ujeta in stisnjena na nosilec zvoka; v tem se npr. Jacaszek razlikuje od Murcofa, ki na prvi pogled ribari v istih vodah. Tudi Mehičanov glasbeni svet združuje klasičnega z elektronskim, a so njegove stvaritve bolj plastične in preračunljive, medtem ko pri Jacaszeku dobimo občutek, da smo opazovalci samodejno razvijajoče se celote, toplega in živega glasbenega organizma.

Glimmer riše izrazno močne slike in pripoveduje zgodbe, ki se intuitivno navezujejo na naravne, lahko tudi na specifične zemljepisne točke. Upodobljena mogočnost in rahločutnost narave spominja na nekatere albume elektronske glasbe, ki jih je težko ločiti od njihovih zemljepisnih sidrišč (npr. Ambient 4 in Cirque). Jacaszekova glasba lahko deluje kot ozadje, njena otožnost in romantična prefinjenost sta dovolj nemoteči, a bo imel poslušalec več od nje, če ji posveti celotno pozornost. Le tedaj bo namreč zablestela v vsej svoji opojnosti in privlačni neulovljivosti.

YouTube slika preogleda YouTube slika preogleda
  • Share/Bookmark

Komentarji



2 komentarjev

  1. Nika, dne 13.02.2012 20:44

    Da se še jaz pofočkam tukaj – veliko prebiram, nikoli ne komentiram (včasih komentar niti ni potreben, ker zajameš bistvo), ampak lahko rečem, da je tvoj blog zame tisto, kar bi pravi blog o muski moral biti :) skrajno poglobljeno pisanje in ena velika inspiracija (tako zelo poznaš stvari, da kapo dol). In hvala za spremljanje, pomeni res veliko.

  2. mgerencer, dne 13.02.2012 22:35
    mgerencer

    Hvala za zares lep komentar. Sem vesel in spet malce bolj motiviran za pisanje:) Se beremo.

Ime(obvezno)

e-pošta(obvezno)

Spletna stran

Govori odkrito

Komentiranje iz tujine je omogočeno zgolj prijavljenim uporabnikom !

  • Arhiv